Ημερολόγιο π. Αλεξάνδρου Σμέμαν
Τελικά, όλα είναι διαχρονικά στον Πεπτωκότα Κόσμο.
Δεύτερα, 7 Οκτωβρίου, 1974
Το Σάββατο, στο Σεμινάριο εορτάστηκε ή ετήσια Ήμερα Ορθόδοξης Παιδείας. Την περιμένει κανείς με ενδοιασμούς, άλλ' όταν έρχεται, όταν αρχίζει -χαρά! Ένα τεράστιο πλήθος, λιακάδα, εορταστικές τέντες. Λειτουργία με εκατοντάδες πιστούς. Αύτη είναι ή Εκκλησία: αισθάνεσαι τη χαρά να διαλύεσαι στη ζωή της. Πέρασα όλη τη μέρα όρθιος, χαιρετώντας, αγκαλιάζοντας, καλωσoρίζοντας - καί κατά κάποιο τρόπο δεν αισθάνθηκα κούραση.
Αν καί ό καθένας μας, ως άτομο, ίσως είναι αδύναμος καί ανεπαρκής, όταν όμως είμαστε πολλοί αισθανόμαστε το ανακλώμενο φως - μοναδικό στον κόσμο -της αγάπης του Χρίστου. Ρώσοι ,Άραβες, Έλληνες, Ουκρανοί: που άλλου θα συναντηθούν παρά «εν Χριστώ»; Αύτη είναι ή δύναμη καί ή μοναδικότητα αυτής της μέρας.
Χθες γιορτάσαμε τα γενέθλια της Λ. Πήγαμε στο Μπάτερυ Πάρκ, στο Μανχάταν, καί απολαύσαμε ένα ζεστό, σχεδόν καλοκαιριάτικο, ηλιοβασίλεμα. Το άγαλμα της Ελευθερίας καί τα μικρά νησιά στο χρυσαφένιο φως της θάλασσας, όπως στη Βενετία. Μερικοί ηλικιωμένοι, άνδρες καί γυναίκες, κάθονταν στα παγκάκια. Κατόπιν αρκετά τυχαία, από περιέργεια θα έλεγα, δειπνήσαμε σ' ένα αρμένικο εστιατόριο. Καί θυμηθήκαμε το Παρίσι, το ρώσικο εστιατόριο, το ρώσικο Παρίσι – τα παιδικά μας χρόνια.
Διαβάζοντας τίς εφημερίδες, βλέπουμε την αυξανόμενη κρίση του Δυτικού κόσμου. Κρίση στην Πορτογαλία, χάος στην Ιταλία, άριστερίστικες νίκες στίς Παρισινές εκλογές. Είμαι πολύ εκνευρισμένος, όχι τόσο με την Αριστερά, όσο με την τεράστια χρεωκοπία της «Δεξιάς» πού γέννησε αυτή τη σύγκρουση, αυτό το αδιέξοδο, με μια ολοκληρωτική έλλειψη ονείρων καί ιδανικών. Ή πνιγηρή πλήξη του καπιταλισμού, του καταναλωτισμού, ή ηθική χυδαιότητα του κόσμου πού αυτός δημιούργησε. Όμως αυτό πού προσφέρεται ως «υποκατάστατο» είναι ακόμη χειρότερο. Οι ένοχοι είναι αυτοί οι οποίοι, έχοντας τη δύναμη καί τίς ευκαιρίες, έχουν οδηγήσει τον κόσμο σ' αδιέξοδο.
Ελευθερία; Ό καπιταλισμός την υποβιβάζει σ' ελευθερία του κέρδους. Ή ουσιαστική αμαρτία της δημοκρατίας είναι ό δεσμός της με τον καπιταλισμό. Ό καπιταλισμός χρειάζεται την ελευθερία, την οποία εγγυάται ή δημοκρατία, αλλά αυτή ή ελευθερία βρίσκεται εκεί καί τότε προδίδεται καί παραμορφώνεται από τους καπιταλιστές. Ό φαύλος κύκλος του Δυτικού κόσμου είναι ή δημοκρατία δίχως ηθική -τουλάχιστον έτσι νομίζω.
Ή επιλογή είναι τρομακτική: μια τρομερή «Δεξιά» ή μια ακόμη φοβερότερη «Αριστερά» - καί οι δύο εμφορούνται από την ίδια απαξίωση για τον άνθρωπο καί τη ζωή. Φαίνεται πώς δεν υπάρχει τρίτη επιλογή, ή οποία προφανώς θα πρέπει να είναι ή χριστιανική. Άλλα οι ίδιοι οι Χριστιανοί διαιρούνται σε δεξιούς καί αριστερούς, δίχως καμιά άλλη ιδέα.
Ευλογημένο ζεστό φθινόπωρο, υπέροχη ομορφιά της αρχής του φθινοπώρου, των μισοκιτρινισμένων φύλλων, ενός χρυσαφένιου φωτός της δημιουργίας του Θεού.
Τρίτη, 8 Οκτωβρίου, 1974
«...ότι δυσκόλως πλούσιος...». Είναι αρκετά σαφές πώς στο κέντρο του Χριστιανισμού βρίσκεται ή άποταγή του πλούτου, κάθε πλούτου. Ή ομορφιά της πτώχειας! -υπάρχει φυσικά καί ή ασχήμια της φτώχειας, αλλά υπάρχει καί ή ομορφιά της.
Ό Χριστιανισμός φωτίζεται μόνο από την ταπείνωση, από μια «πτωχεία» της καρδιάς. Ή φτώχεια δεν συνίσταται πάντα στην έλλειψη κάποιου πράγματος -αυτή είναι ή ασχήμια της -αλλά στο, να ικανοποιείται κάποιος με ό,τι υπάρχει.
Τετάρτη, 9 Οκτωβρίου, 1974
Χθες συναντήθηκα μ' έναν νέο άνθρωπο πού ήρθε για να συζητήσει το βιβλίο μου, «Για να ζήσει ό Κόσμος». Είναι φανερό πώς το είχε διαβάσει πολλές φορές, είχε υπογραμμίσει το κείμενο, είχε κρατήσει σημειώσεις στα περιθώρια. Είχε ερωτήματα για τον συμβολισμό της ζωής, για την πραγματικότητα, κ.λπ. Βρίσκω δύσκολο να εξηγήσω πώς ό Χριστιανισμός - ή Εκκλησία - είναι ή μόνη γνήσια συνάντηση με την Πραγματικότητα του Θεού, καί συνεπώς την πραγματικότητα των πάντων. Γι' αυτό ό Χριστιανισμός είναι μυστηριακός. Το μυστήριο είναι αποκάλυψη, συνάντηση, γνώση, κοινωνία.
Άκουσα στην τηλεόραση τον λόγο του Προέδρου για τον πληθωρισμό. Αυτό πού κανείς δεν λέει, καί προφανώς δεν καταλαβαίνει, είναι πώς ό «πληθωρισμός» στην εποχή μας είναι πάνω άπ' ολα μια πνευματική, ψυχολογική κατάσταση, μια μορφή συνείδησης. Όλόκληρος ό κόσμος έχει γίνει «πληθωριστικός»: πληθωρισμός λόγων, αισθημάτων, πληθωρισμός στη σχέση με τη ζωή. Ό πληθωρισμός είναι ή κατάσταση του βατράχου, ό όποιος άρχίζει να φουσκώνει καί στο τέλος σκάει (σχετικό παραμύθι).
Όταν αρχίζουμε ν' αποκαλούμε τον επιστάτη ενός μαγαζιού «μηχανικό συντήρησης», αυτό είναι πληθωρισμός. Καί όταν ό αέρας πού αναπνέουμε είναι γεμάτος από πληθωρισμό, τότε καταστρέφεται ή ζωή. Αν τα πάντα είναι ένα ψέμα, αν τα πάντα είναι μια ατέλειωτη υπερβολή, μια παραμόρφωση κι ένα φούσκωμα, δεν υπάρχει πλέον μέτρο, ούτε μετριοπάθεια σε τίποτε. Γιατί πρέπει μια τιμή ν' αυξηθεί κατά 3 λεπτά, όταν μπορεί ν' αυξηθεί κατά ένα δολλάριο -πράγμα πού γίνεται αποδεκτό! Πρέπει να ξεκινήσουμε όχι μ' έναν οικονομικό, αλλά μ' έναν πνευματικό αγώνα -έναν αγώνα κατά του πληθωρισμού -ως συνθήκη της καρδιάς καί του νου.
Θυμάμαι τον καιρό της νεότητας μου, όταν πηγαίνοντας στην εκκλησία μέσα στο χρυσαφένιο πρωινό φως, δοκίμαζα μια αιφνίδια εισβολή, ένα άγγιγμα από μια μυστηριώδη μακαριότητα. Καί όλη ή ζωή μου, βαθιά μέσα μου, υπήρξε μια αναζήτηση αυτής της επαφής, αυτής της μακαριότητας. Να την αισθανόμουν ξανά! Τα υπόλοιπα είναι όλα σχετικά, υποχρεωτική εργασία. Πρέπει να φοβόμαστε τον σχετικισμό. Επειδή όμως υπάρχει ένα απόλυτο, τα πάντα στο φως του γίνονται σχετικά. Αν υπάρχει Θεός, δεν χρειάζονται οί αρχές μου -αρκεί ό Θεός. Αν δεν υπάρχει, τότε οι αρχές (principles) δεν μας σώζουν από τίποτε, ούτε δημιουργούν τίποτε.
Θυμάμαι τον καιρό της νεότητας μου, όταν πηγαίνοντας στην εκκλησία μέσα στο χρυσαφένιο πρωινό φως, δοκίμαζα μια αιφνίδια εισβολή, ένα άγγιγμα από μια μυστηριώδη μακαριότητα. Καί όλη ή ζωή μου, βαθιά μέσα μου, υπήρξε μια αναζήτηση αυτής της επαφής, αυτής της μακαριότητας. Να την αισθανόμουν ξανά! Τα υπόλοιπα είναι όλα σχετικά, υποχρεωτική εργασία. Πρέπει να φοβόμαστε τον σχετικισμό. Επειδή όμως υπάρχει ένα απόλυτο, τα πάντα στο φως του γίνονται σχετικά. Αν υπάρχει Θεός, δεν χρειάζονται οί αρχές μου -αρκεί ό Θεός. Αν δεν υπάρχει, τότε οι αρχές (principles) δεν μας σώζουν από τίποτε, ούτε δημιουργούν τίποτε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου